Στους στόχους του προγράμματος είναι:
Οι εκπαιδευόμενοι να αποκτήσουν εξειδικευμένη, τεκμηριωμένη (evidence-based) και σύγχρονη (up-to-date) γνώση και δεξιότητες:
Οι εκπαιδευόμενοι αναμένεται να αποκτήσουν προηγμένη γνώση και δεξιότητες για την χρήση του έργου και της παιδαγωγικής του έργου, σημαντικά για την παροχή υπηρεσιών σε ένα σχολικό πλαίσιο Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης αλλά και στην Γενική Εκπαίδευση μέσω ΕΔΕΑΥ και ΚΕΣΥ, καθώς και αποτελεσματικής επικοινωνίας με τα άλλα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας του ΕΕΠ και των εκπαιδευτικών.
Μέσα από το πρόγραμμα θα αποκτήσουν ευρύτητα γνώσεων γύρω από καίρια ζητήματα Σχολικής Εργοθεραπείας, Παιδαγωγικής του Έργου, Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Ψυχικής υγείας και συμβουλευτικής, χρήσης της αειφορίας, της τέχνης, της πολυμεσικότητας και της υποστηρικτικής τεχνολογίας στην εκπαίδευση και αποτελεσματικής συνεργασίας μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, για την επιτυχή συμμετοχή και προαγωγή των μαθητών στην σχολική ζωή.
Οι εκπαιδευόμενοι θα αποκτήσουν γνώσεις σχετικά και με τις προσαρμογές για την εφαρμογή μεθόδων τηλεεκπαίδευσης που μπορεί να χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν σε συγκεκριμένες συνθήκες καθώς και σε μεθόδους αξιολόγησης και επικαιροποίησης των προγραμμάτων που παρέχουν στα Σχολικά Πλαίσια και σχετικά με την Σχολική Εργοθεραπεία σε όλους τους μαθητές για την επιτυχή συμμετοχή τους και εκτέλεση έργων και δραστηριοτήτων στο σχολικό περιβάλλον.
Επιπλέον θα αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα κατά τη διάρκεια του COVID-19, τις αλλαγές που επήλθαν και τις προσαρμογές που μπορούν να γίνουν ώστε να επιτευχθεί η επιτυχία της εκτέλεσης έργων και δραστηριοτήτων σχετικών με το σχολείο για την επιτυχή συμμετοχή των μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι:
Δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα έχουν οι απόφοιτοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, ημεδαπής ή αλλοδαπής) του επιστημονικού πεδίου της Εργοθεραπείας, των παιδαγωγικών σχολών και ειδικοτήτων εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης (Α/βάθμιας και Β/θμιας) καθώς και του επιστημονικού πεδίου όλων των ειδικοτήτων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (φυσικοθεραπείας, λογοθεραπείας, νοσηλευτικής, κοινωνικής εργασίας, κ.α.) και οι τελειόφοιτοι φοιτητές των αντίστοιχων επιστημονικών πεδίων, που ενδιαφέρονται να προσφέρουν υπηρεσίες στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και τους σχετικούς θεσμούς και Ειδικό βοηθητικό προσωπικό στην εκπαίδευση (ΕΒΠ) και Βοηθοί εργοθεραπείας (βοηθοί εργοθεραπευτών).
Πιστωτικές Μονάδες (ECVET): 38
Πιστοποιητικό:Μετά το τέλος των σπουδών οι συμμετέχοντες θα λαμβάνουν:
Εκτός από τα τεστ ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα διεκπεραιώσουν 2 εργασίες συνολικά, και ένα εργαστήρι.
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 40
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Η γνώση των αρχών της παιδαγωγικής είναι απαραίτητες για την επιτυχή ολοκλήρωση του ρόλου του κάθε εκπαιδευτικού και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, σε σχολεία Γενικής και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Το Έργο από τη προσέγγιση της Εργοθεραπείας και της Επιστήμης του Έργου αποτελεί ένα σύνολο δραστηριοτήτων μει προσωπική, κοινωνικό-πολιτισμική σημασία και νόημα που υποστηρίζει τη συμμετοχή στη κοινωνία. Στη προκειμένη περίπτωση στο πλαίσιο του σχολείου τα ανθρώπινα Έργα είναι μια σειρά καθημερινών δραστηριοτήτων που αποτελούν τρόπο ζωής και έχουν ιδιαίτερο νόημα, αξία και σκοπό για το παιδί και τον έφηβο μαθητή. Η συμμετοχή και η εμπλοκή τους σε έργα της επιλογής τους δίνουν την ταυτότητα και τους ρόλους ζωής του παιδιού όπως αυτός του μαθητή/τριας.
Η Παιδαγωγική από καταβολής κόσμου είναι στο επίκεντρο της ζωής των ενηλίκων οι οποίοι καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για την ανάπτυξη των παιδιών. Συνεπώς η παιδαγωγική ή το παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού είναι η σκόπιμη και σχεδιασμένη προσπάθεια για την εξέλιξη των παιδιών/εφήβων μέσω ενός δομημένου πλαισίου (σχολείο) και συστήματος (εκπαιδευτικό σύστημα). Ο όρος Παιδαγωγική ετυμολογείται από τις λέξεις παις (παιδί) και άγω (οδηγώ), και σημαίνει αγωγή, καθοδήγηση του παιδιού. Παράλληλα η παιδαγωγική επιστήμη εξετάζει τις θεωρητικές αρχές της διδασκαλίας και τις εκπαιδευτικές μεθόδους αλλά και τη διαπαιδαγώγηση παιδιών και εφήβων. Η Παιδαγωγική του Έργου μπορεί να δώσει ερεθίσματα και να οδηγήσει το παιδί στην ατομική του εξέλιξη μέσω εκτέλεσης έργων τα οποία είναι ισόρροπα ανάμεσα στην Αυτοφροντίδα, την Εκπαίδευση, την Παραγωγικότητα και τον Ελεύθερο Χρόνο. Διερευνώντας τα παιδιά μέσω του Έργου αναδεικνύονται οι ιδιαιτερότητες, οι αδυναμίες και τα προτερήματα τους αλλά και οι αναγκαίες προσαρμογές στο πλαίσιο του σχολείου. Μέσω της προσέγγισης αυτής ο Εργοθεραπευτής αλλά και ο Εκπαιδευτικός παρέχουν τη δυνατότητα εξέλιξης και μεγιστοποίησης της λειτουργικότητας, της ποιότητάς ζωής και της ευημερίας στο σχολικό πλαίσιο και στο ευρύτερο περιβάλλον των παιδιών και τα βοηθούν να έχουν μεγαλύτερη επιτυχία
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 40
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Ένα σύγχρονο σχολείο χρειάζεται να μπορεί να προωθεί την αειφορία «Αειφόρο Σχολείο – Sustainable School (SS)». Κατάλληλο για αυτό είναι «το σχολείο εκείνο που ζει το ίδιο την αειφορία στην καθημερινότητά του, στις σχέσεις, στις διαδικασίες, στις υποδομές του και στις πρακτικές του». Ένα αειφόρο σχολείο, είναι ένα οραματικό σχολείο που λειτουργεί ως κοινότητα και βασίζεται στην επικοινωνία και συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας και στην καθημερινή σχολική ζωή, δίνοντας ευκαιρίες να ασχοληθούν όλοι (μαθητές, εκπαιδευτικοί, διοίκηση, γονείς, τοπική κοινότητα) με τα κοινά και την αειφορική διαχείρισή τους μέσα σε πνεύμα ομαδικό και συμμετοχικό. Ένα αειφόρο σχολείο υπηρετεί τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα, προάγει τον πολιτισμό και το περιβάλλον και διαμορφώνει ενεργούς και δημιουργικούς πολίτες.
Η εργοθεραπεία περιλαμβάνει όχι μόνο την σε βάθος κατανόηση της σωματικής δυσλειτουργίας αλλά και την εξέταση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών καθοριστικών παραγόντων για την υγεία και την ευεξία. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός των Εργοθεραπευτών ενθαρρύνει την ανάπτυξη της επαγγελματικής ικανότητας για τη διαχείριση παρεμβάσεων που βασίζονται στο έργο για την αντιμετώπιση ζητημάτων αειφορίας και προωθεί την ιδέα της αειφορίας ως σχετική με την ανθρώπινη εκτέλεση έργων καθιστώντας την μέρος του πεδίου πρακτικής και ακαδημαϊκής γνώσης στην εργοθεραπεία.
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 40
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση είναι το σύνολο των εκπαιδευτικών υπηρεσιών που παρέχονται σε μαθητές με επιβεβαιωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και με ή χωρίς αναπηρία (Ν. 3699/2008). Στόχος της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης είναι να ενταχθεί το παιδί στην κοινωνία σαν ένα μη εξαρτημένο αλλά και παραγωγικό μέλος της, συμπεριλαμβανομένων όλων των υπηρεσιών που προσφέρονται στους μαθητές και έχουν βοηθητικό ρόλο, που πρέπει να προσφέρεται στο σχολικό πλαίσιο κατά την διάρκεια όλης της σχολικής του ζωής. Για να επιτευχθούν οι στόχοι της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, απαιτούνται ειδικές διαγνωστικές, ιατρικές, εκπαιδευτικές και άλλων- ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ψυχολόγων, εργοθεραπευτών, λογοθεραπευτών, κοινωνικών λειτουργών, φυσικοθεραπευτών, νοσηλευτών) υπηρεσίες και ειδικά προγράμματα , ειδικοί χώροι, ειδικά όργανα και μέσα και ειδικές τεχνικές διδασκαλίας. Στον Ελλαδικό χώρο, οι μαθητές με αναπηρία ή/και με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, μπορούν να φοιτούν σε μια τυπική τάξη με ή χωρίς παράλληλη στήριξη, σε τυπικό σχολείο παρακολουθώντας κάποια μαθήματα, σε Τμήμα Ένταξης και σε Ειδικά Σχολεία-Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ)
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 40
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Η ιδέα ενός σχολείου για όλους και η συνεκπαίδευση/ συμπερίληψη των μαθητών με και χωρίς αναπηρία ή /και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, (συμπεριληπτική εκπαίδευση-inclusion education) είναι αυτή που προωθείται τα τελευταία χρόνια, με τις επικυρωμένες διακηρύξεις της Σαλαμάνκα (1994) και τη Σύμβαση του ΟΗΕ. Η συνεκπαίδευση αποσκοπεί στην πλήρη αποδοχή των διαφορετικών ικανοτήτων των παιδιών, στην ανταπόκριση των εκπαιδευτικών σε όλες τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες τους και στην ισότιμη μεταχείρισή τους, χωρίς διακρίσεις.
Η διαφοροποιημένη διδασκαλία αφορά τους μαθητές, τη διδασκαλία και τη μάθηση με κεντρική ιδέα ότι ο κάθε μαθητής αποτελεί ξεχωριστή οντότητα και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό στις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του μαθητή, των διαφορετικών τρόπων σκέψης και μάθησης. Η διαφοροποίηση αφορά το περιεχόμενο, τη διαδικασία και τα προϊόντα μάθησης λαμβάνοντας υπόψη τις πολλαπλές νοημοσύνες του Gardner, με στόχο την ανάδειξη της αξίας του μαθητή και να την ένταξή του στο μαθησιακό περιβάλλον.
Σημαντικό και απαραίτητο στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση είναι το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης του μαθητή. Στη δημιουργία του Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης, εμπλέκονται εκτός από τον ειδικό παιδαγωγό διάφορες ειδικότητες ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και άλλοι εκπαιδευτικοί ανάλογα τις περιστάσεις ή τις ανάγκες (όπως εργοθεραπευτής φυσικοθεραπευτής, σχολικός νοσηλευτής κτλ.) και οι γονείς.
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 40
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Η Σχολική Εργοθεραπεία είναι ένα εδραιωμένο πεδίο της Εργοθεραπείας στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση και πλέον αναπτυσσόμενο στην γενική εκπαίδευση, όπου Εργοθεραπευτές πλέον συνδέονται με την καθημερινή σχολική πραγματικότητα. Ειδικότερα η Εργοθεραπεία παρέχει υπηρεσίες σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, μαθητές, εκπαιδευτικούς, οικογένεια και φορείς οι οποίοι εμπλέκονται στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι σχολικοί εργοθεραπευτές συνεισφέρουν σημαντικά στην εκπαιδευτική ομάδα. Υποστηρίζουν την ικανότητα ενός μαθητή να συμμετέχει στις επιθυμητές καθημερινές σχολικές δραστηριότητες ή “έργα” για να εκπληρώσει τον ρόλο του ως μαθητής, διαμορφώνοντας συνήθειες και συμπεριφορές (εργοσυμπεριφορές). Υποστηρίζουν το ακαδημαϊκό του επίτευγμα και προάγοντας τις θετικές συμπεριφορές που είναι απαραίτητες για τη μάθηση. Στόχος της σχολικής εργοθεραπείας, η υποστήριξη ακαδημαϊκών (μαθηματικά, ανάγνωση, γραφή) και μη ακαδημαϊκών αποτελεσμάτων (κοινωνικές δεξιότητες, συμπεριφορά, προσαρμογή δεξιοτήτων, προ-επαγγελματική / επαγγελματική συμμετοχή, μεταφορά κ.α. Διευκολύνουν την προσβασιμότητα των μαθητών σε σχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες. Οι σχολικοί εργοθεραπευτές σχεδιάζουν και εφαρμόζουν προγραμματισμό για βελτίωση της ένταξης και προσβασιμότητας, όπως ο Καθολικός Σχεδιασμός γενικά και της Μάθησης ειδικότερα. Συνεργάζονται με την εκπαιδευτική ομάδα για να υποστηρίξουν την επιτυχία των μαθητών και συνεισφέρουν τόσο στη γενική όσο και στην ειδική εκπαίδευση.
Στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση αλλά και στην Γενική πολλοί μαθητές αντιμετωπίζουν δυσκολίες αισθητηριακής επεξεργασίας και οι σχολικοί εργοθεραπευτές ασχολούνται με τις συμπεριφορές που απορρέουν από αυτές προτείνοντας αισθητηριακές δίαιτες, βοηθώντας τους στην ομαλή συμμετοχή τους στις σχολικές δραστηριότητες και στην αύξηση συγκέντρωσης προσοχής.
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 30
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Η γλώσσα και η λεκτική επικοινωνία έχουν αποτελέσει την κυρίαρχη μορφή επικοινωνίας κατά την διαδικασία της διδασκαλίας και μάθησης. Ωστόσο κατά την αλληλεπίδραση στο σχολικό περιβάλλον τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές χρησιμοποιούν επικοινωνιακά εργαλεία και μέσα (modes) που εκτείνονται πέρα από την λεκτική επικοινωνία. Η πολυμεσικότητα αποτελεί έτσι ένα νεωτερικό πλαίσιο στην σχολική ζωή για την κατανόηση τόσο των ακαδημαϊκών και σχολικών έργων και όσο και για την αλληλεπίδραση στο σχολικό περιβάλλον. Η ενσωμάτωση της πολυμεσικότητας στη διδασκαλία και οι πολυμεσικές στρατηγικές προάγουν την εμπλοκή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία.
Σε ένα τέτοιου πολυμεσικό (mutlimodal) περιβάλλον το κυρίαρχο ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε είναι: με ποιον τρόπο μπορούμε να κατανοήσουμε το σύνθετο σχολικό περιβάλλον πέραν των λεκτικών και γλωσσικών αλληλεπιδράσεων;
Από αυτό το ερώτημα πηγάζουν οι θεματικές που θα μας απασχολήσουν σε αυτή την εκπαιδευτική ενότητα. Συγκεκριμένα θα προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε:
Τι είδους σημειωτικά εργαλεία-μέσα επιστρατεύουν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές κατά την αλληλεπίδρασή τους
Πως αυτά τα εργαλεία μπορεί να σχετίζονται με κοινωνικές διαδικασίες ελέγχου, δύναμης και ιδεολογίας
Πως αλληλεπιδρούν αυτά τα εργαλεία κατά την διαδικασία νοηματοδότησης στην τάξη
Πως τα εργαλεία αυτά διευκολύνουν την τοποθέτηση των μαθητών σε συγκεκριμένες υποκειμενικές θέσεις (πχ του αδύναμου μαθητή, του άτακτου, του μαθησιακά κατώτερου)
Απώτερος στόχος λοιπόν σε αυτή την ενότητα είναι η γνωριμία μας με την πολυμεσική κατανόηση της αλληλεπίδρασης στην τάξη όπως επίσης και η αναγνώριση των εργαλειών νοηματοδότησης που επιστρατεύουν δάσκαλοι και μαθητές.
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 40
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Η έγκαιρη ανίχνευση των δυσκολιών και η πρώιμη παρέμβαση έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τις μαθησιακές αδυναμίες και τα προβλήματα συμπεριφοράς, βελτιώνει την κοινωνικοποίηση και εξασφαλίζει στα παιδιά με αναπηρίες ή /και εκπαιδευτικές ανάγκες, καλύτερη ποιότητα ζωής και προλαμβάνει μετέπειτα δυσκολίες. Τα παιδιά γίνονται πιο λειτουργικά μέσα από την εκπαίδευση και εντάσσονται ομαλότερα στο κοινωνικό και σχολικό πλαίσιο. Η σχολική ετοιμότητα σημαίνει ότι ένα παιδί βρίσκεται σε ορισμένο επίπεδο ανάπτυξης (γνωστικής/ γλωσσικής, κινητικής, αισθητηριοκινητικής, ψυχοκοινωνικής/ συναισθηματικής) που του επιτρέπει να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις του δημοτικού σχολείου.
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 40
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, η κοινωνία υπόκειται σε ραγδαίες αλλαγές ως απόρροια της ανάπτυξης της τεχνολογίας που την επηρεάζει σε όλα τα επίπεδα, οικονομικό, κοινωνικό, πολιτισμικό. Η σχολική κοινότητα που αποτελεί μικρογραφία του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστη.Ττο σχολείο επιβάλλεται να ακολουθεί τις εξελίξεις και να προετοιμάζει τους μαθητές ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών για όφελός τους.
Η χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση αλλάζει ριζικά και εποικοδομητικά το εκπαιδευτικό τοπίο, δηλαδή τον τρόπο διδασκαλίας, μελέτης, μάθησης, αξιολόγησης, και ενεργητικής συμμετοχής. Συγχρόνως, βοηθάει και προετοιμάζει τους χρήστες – μαθητές για τον τρόπο χρήσης τους και πέραν των σχολικών ορίων. Ειδικότερα, η αλληλεπίδρασή ειδικά του ατόμου με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, εκπαιδευτικού και μαθητή, είναι άμεση και ενισχύει τη μαθησιακή διαδικασία. Το πρόγραμμα των ΤΠΕ στα σχολεία δημιουργεί ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον, πολυαισθητηριακό, πλουραλιστικό και ανοιχτό για όλους. Ιδιαίτερα για τους μαθητές που αντιμετωπίζουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες λόγω κάποιας αναπηρίας ή μαθησιακής δυσκολίας οι διαδραστικές τεχνολογίες μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο-αρωγό στη μαθησιακή και θεραπευτική διαδικασία.
Αναγνωρίζοντας και ενισχύοντας την παραπάνω προοπτική, τα κράτη θέσπισαν, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, τη χρήση και διδασκαλία της Πληροφορικής ως ξεχωριστού μαθήματος του αναλυτικού προγράμματος στα σχολεία, στη Γενική και στην Ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Ειδικά στην Ειδική Αγωγή και εκπαίδευση η Υποστηρικτική Τεχνολογία είναι απαραίτητη για την συμμετοχή κάποιων μαθητών σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής αλλά και για ζωτικές τους λειτουργίες (καλύτερη αναπνοή, σίτιση, πρόληψη κακώσεων κ.α.) καθώς και για τη διευκόλυνση της μαθησιακής συμμετοχής και επιτυχίας. Κρίνεται, αναγκαία η καθολική και συστηματική περιγραφή της Υποστηρικτικής Τεχνολογίας προκειμένου να γίνει κατανοητό πώς οι μαθητές στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση μπορούν να ωφεληθούν από τη χρήση των νέων διαδραστικών τεχνολογιών αλλά και της υποστηρικτικής τεχνολογίας στην καθημερινή τους ζωή και την συμμετοχή τους στις δραστηριότητες και ρουτίνες σχετικές με το σχολείο.
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 35
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Η σύγχρονη παιδαγωγική θεώρηση, υπό το πρίσμα της διεπιστημονικής οριοθέτησης της Ειδικής Παιδαγωγικής, αμφισβητεί τις μονομερείς και άκαμπτες προσεγγίσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία στο χώρο της ειδικής αγωγής και προωθεί την ολιστική προσέγγιση της εκπαιδευτικής παρέμβασης στο σχολείο και τη γόνιμη συνεργασία των ειδικών και της οικογένειας Η αναγκαιότητα της διεπιστημονικής συνεργασίας και η συνεργασία με την οικογένεια είναι λοιπόν μεγάλη, προκειμένου να επιτευχθούν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα τόσο στην διαδικασία της μάθησης όσο και στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Οι Σκοποί αυτής της ενότητας είναι α) η παροχή κατάρτισης και εξειδίκευσης σε θέματα που αφορούν στη συνεργασία των διαφόρων ειδικοτήτων στο σχολείο και στην συνεργασία των ειδικών με την οικογένεια και β) η παρουσίαση πρακτικών για την ενίσχυση της διεπιστημονικής συνεργασίας και της συνεργασίας με την οικογένεια .
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 35
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Η προσφορά των τεχνών στην εκπαίδευση είναι αδιαμφισβήτητη. Με τις τέχνες προσφέρονται ευκαιρίες για ευαισθητοποίηση των αισθήσεων, καλλιέργεια της φαντασίας και της δημιουργικής σκέψης και εισάγουν το άτομο στις αξίες του πολιτισμού. Ο στόχος μέσα από Τέχνη είναι να αναδειχθούν τα στοιχεία εκείνα που ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει ως εργαλεία για την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών (Πολλαπλοί Τύποι Νοημοσύνης του Gardner. Τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) και τα ΔΕΠΣ περιλαμβάνουν διεπιστημονικά προγράμματα με καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Οι τέχνες έχουν χαρακτήρα ηθοπλαστικό και θεραπευτικό και προτείνονται ως πολύ αποτελεσματικές για την μαθησιακή διαδικασία και την προσωπικότητα των μαθητών και την διευκόλυνση έκφρασης συναισθημάτων, στην Τυπική Εκπαίδευση και στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Μέσω της βιωματικής προσέγγισης της γνώσης οι μαθητές διαπλάθουν σκέψη αναφορικά με τον κόσμο, δρουν μέσα από αυτό και καλλιεργούν συναισθηματικές, γνωστικές και επικοινωνιακές δεξιότητες. Η ενασχόληση με τις τέχνες ενεργοποιεί το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου και την τάση του να εστιάζει στα αισθητηριακά, διαισθητικά και χωρικά στοιχεία της αντίληψης και της πράξης. Επιπλέον συμβάλει στην ανάπτυξη της αυτοκυριαρχίας, αναπτύσσει τον συντονισμό, την ακρίβεια των κινήσεων και την προσοχή στις λεπτομέρειες και βοηθά στην διαπροσωπική και διαπολιτισμική κατανόηση. Η τέχνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως θεραπευτικό μέσο και ως εκπαιδευτικό εργαλείο για παιδαγωγικούς στόχους και για γνωσιακές δεξιότητες. Οι μαθητές μπορούν να αλληλεπιδράσουν με τα έργα τέχνης αποδεικνύοντας ότι η αισθητική εμπειρία μπορεί να συμβάλλει στην πολύπλευρη ανάπτυξη της νοημοσύνης, καθώς προσφέρει πλήθος συμβόλων για επεξεργασία.
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 30
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Οι Πρώτες βοήθειες αποτελούν επείγουσα ανάγκη στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, του ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού και ειδικά όταν εργάζονται στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Τα τελευταία χρόνια στα σχολεία τοποθετούνται σχολικοί νοσηλευτές οι οποίοι είναι υπεύθυνοι σε περιπτώσεις που προκύπτουν κρίσεις με μαθητές που χρήζουν πρώτες βοήθειες. Παρόλα αυτά όλοι οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί και ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό είναι χρήσιμο να γνωρίζουν τις βασικές πρώτες βοήθειες καθώς κάποιες φορές είναι επείγον να παρέμβουν ή να ζητήσουν βοήθεια άμεσα. Οι πρώτες βοήθειες αναφέρονται σε κάθε είδους βοήθεια και φροντίδα που δίνεται σε κάθε μαθητή όταν υφίσταται μια ξαφνική ασθένεια ή έναν ξαφνικό τραυματισμό και σε άλλες επείγουσες καταστάσεις. Η φροντίδα που παρέχεται στις πρώτες βοήθειες μπορεί να αφορά την διατήρηση της ζωής, την πρόληψη μιας κατάστασης από την επιδείνωση, ή / και την ανάρρωση. Περιλαμβάνει την αρχική παρέμβαση σε σοβαρή κατάσταση πριν από την επαγγελματική ιατρική βοήθεια όταν αυτή θα είναι διαθέσιμη, και μέχρι να έρθει ένα ασθενοφόρο, σε σοβαρές περιπτώσεις ή/και την φροντίδα τραύματος με εφαρμογή γάζας σε μια πληγή και άλλες πιο ήπιες περιπτώσεις. Στην τυπική εκπαίδευση αλλά και στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση υπάρχουν πολλές περιπτώσεις μαθητών που μπορεί να απαιτείται η παροχή πρώτων βοηθειών. Απαιτείται επίσης η ασφάλεια των χώρων για πρόληψη και η υποχρεωτική εκπαίδευση πρώτων βοηθειών στα σχολεία.
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :
ώρες Διδακτικής Ενότητας: 40
Σκοπός Διδακτικής Ενότητας:
Η σχολική ευημερία αποτελεί πρωταρχικό στόχο σε ένα σύγχρονο σχολικό πλαίσιο απαραίτητη για το χτίσιμο όλων των υπόλοιπων προγραμμάτων που αφορούν το συγκεκριμένο πλαίσιο. Τα Προγράμματα πρωτογενούς πρόληψης μέσω της ισόρροπης εκτέλεσης έργων είναι πολύ σημαντικά για την σχολική κοινότητα και προάγουν την ανάπτυξη και την ευημερία στο σχολείο. Οι εργοθεραπευτές μπορούν να κάνουν ψυχομετρική εκτίμηση των έργων και ανάλυση έργων των μαθητών για την προαγωγή της σχολικής ευημερίας καθώς και συμβουλευτική προς τους μαθητές ή δραστηριότητες με ομάδες μαθητών & εκπαιδευτικών. Οι εργοθεραπευτικές παρεμβάσεις σε επίπεδο σχολικής ευημερίας αφορούν επίσης, παρέμβαση σε μαθητές και οικογένειες που βρίσκονται σε κρίση, άσκηση ατομικής συμβουλευτικής σε γονείς μαθητών, αξιολογήσεις σχολικής ετοιμότητας σε παιδιά, στήριξη και ενημέρωση εκπαιδευτικών και ομαδική παρέμβαση σε επίπεδο τάξης σε συνεργασία με τους διδάσκοντες για την αντιμετώπιση περιστατικών εκφοβισμού (bullying) και προσαρμογής νέων μαθητών
Στόχοι Διδακτικής Ενότητας :