Το Εκπαιδευτικό Έργο απευθύνεται σε ενήλικες, αποφοίτους Γυμνασίου ή/ και κατόχους τίτλων σπουδών, που απασχολούνται ή απασχολήθηκαν στην υφαντική η/και την κεραμική και επιθυμούν να καταρτιστούν στις παραδοσιακές τεχνικές αλλά και σε σύγχρονες προσεγγίσεις της υφαντικής και της κεραμικής.
Στόχος του προγράμματος είναι να προσφέρει στους συμμετέχοντες θεωρητικές γνώσεις σε τομείς που αφορούν στην ιστορία των παραδοσιακών τεχνών και πιο συγκεκριμένα στην κεραμική και την υφαντική στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, την επεξεργασία των πρώτων υλών αλλά και σε τομείς που αφορούν γενικότερα σε θέματα επιχειρηματικότητας και ελέγχου – προώθησης προϊόντων όπως επίσης και σε θέματα παραδοσιακών τεχνικών και διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Στο εργαστηριακό μέρος του προγράμματος οι συμμετέχοντες θα γνωρίσουν τις διάφορες τεχνικές, απαραίτητες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την οικοδόμηση της δικής τους δημιουργικής γλώσσας. Ταυτόχρονα θα διδαχθούν τις παραδοσιακές τεχνικές και μεθόδους επεξεργασίας των πρώτων υλών και βαφικής αλλά και τεχνικές ψηφιακού σχεδιασμού και παραγωγής προκειμένου να δημιουργούν πρωτοπόρα και ανταγωνιστικά αντικείμενα ικανά να ενταχθούν σε ένα διεθνές εμπορικό πλαίσιο.
Το πρόγραμμα έχει ως στόχο τόσο την αναβίωση και τη διατήρηση των παραδοσιακών τεχνικών αλλά παράλληλα την επαγγελματική ενδυνάμωση και τη δημιουργική εξέλιξη των επιμορφωμένων ώστε να δημιουργηθούν εστίες καινοτομίας και ανταγωνιστικές παραγωγικές μονάδες ικανές να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής.
Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι:
Προσδοκώμενα αποτελέσματα για την κεραμική:
Προσδοκώμενα αποτελέσματα για την υφαντική:
Περιγραφή της Ομάδας- Στόχου (περιγραφή των χαρακτηριστικών της ομάδας – στόχου)
Η ομάδα που απευθύνεται το πρόγραμμα αφορά ενήλικες, απόφοιτους Γυμνασίου, επαγγελματίες που ασχολούνται ή έχουν ασχοληθεί με τις παραδοσιακές τέχνες της υφαντικής και της κεραμικής αλλά και κατόχους σχετικών τίτλων σπουδών, κατοίκων αποκεντρωμένων περιοχών, άνεργοι και μέλη κοινωνικών ευάλωτων ομάδων όπως αναφέρονται αναλυτικά στα παρακάτω κριτήρια.
Κριτήρια Επιλεξιμότητας:
Το Εκπαιδευτικό Έργο απευθύνεται σε φυσικά πρόσωπα, που: α) έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο έτος της ηλικίας τους, β) είναι απόφοιτοι Γυμνασίου και γ) εφόσον εμπίπτουν σε μία τουλάχιστον από τις κάτωθι περιπτώσεις:
α) απασχολούνται ή έχουν απασχοληθεί στο παρελθόν ως χειροτέχνες, Υφαντικής και Κεραμικής(αντίστοιχα), όπως αυτό τεκμηριώνεται κατά περίπτωση από την εγγραφή στον σχετικό ΚΑΔ, ή τα σχετικά ένσημα, ή την κατοχή βεβαιώσεων χειροτεχνικής δεξιότητας, κατά τα οριζόμενα είτε στην παρ.3 του άρθρου 45 του ν. 4497/2017 (Α’171), είτε στην παρ.1 του άρθρου 8 του ν. 4849/2021 (Α’207)
β) είναι κάτοχοι τίτλου σπουδών, συναφούς με τους κλάδους χειροτεχνίας της παρούσας, πανεπιστημιακού τμήματος ή πιστοποιημένης ιδιωτικής σχολής
γ) έχουν επιλεγεί από τριμελή Επιτροπή Αξιολόγησης, απαρτιζόμενη από μέλη του διδακτικού προσωπικού του ΠΔΜ, κατόπιν υποβολής στην εν λόγω Επιτροπή αίτησης για συμμετοχή στο πρόγραμμα, συνοδευόμενης από φάκελο έργων τους (σε περίπτωση μη δυνατότητας απόδειξης ενασχόλησής τους με την υφαντική / κεραμική
δ) είναι κάτοικοι μικρών ηπειρωτικών και μικρών ορεινών ή μικρών νησιωτικών δήμων
ε) είναι μέλη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, υπό την έννοια του ν. 4430/2016 (Α’205) όπως ισχύει.
στ) είναι άνεργοι, εγγεγραμμένοι στο σχετικό Μητρώο της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ).
Οι ανωτέρω έξι (6) περιπτώσεις τίθενται διαζευκτικά και κατά σειρά φθίνουσας προτεραιότητας, όσον αφορά την πλήρωση των διαθέσιμων θέσεων σε κάθε εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Προαπαιτούμενες γνώσεις – προσόντα- εφόδια (πχ πρόσβαση στο διαδίκτυο, γνώσεις Η/Υ):
Οι προαπαιτούμενες γνώσεις αφορούν όπως αναφέρεται στα κριτήρια την ενασχόληση και την εμπειρία τους με την υφαντική ή την κεραμική. Καθώς το πρόγραμμα παρέχει και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, χρειάζεται η πρόσβαση στο διαδίκτυο όμως η διαδικασία είναι πολύ φιλική για τους συμμετέχοντες, ανεξάρτητα από το βαθμό εξοικείωσης τους με τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και τις εκπαιδευτικές πλατφόρμες.
3:Πιστοποιητικό Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης. EQF-1 έως EQF-4
Ο σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι ο καταρτιζόμενος να διδαχθεί και να μάθει για:
Εισαγωγή στο μάρκετινγκ. Ο ρόλος, οι βασικές λειτουργίες και το περιβάλλον του
μάρκετινγκ επιχειρήσεων.
Ανάπτυξη νέων προϊόντων χειροτεχνίας – Κύκλος ζωής των προϊόντων.
Τμηματοποίηση της αγοράς – Προσδιορισμός της αγοράς-στόχου.
Κανάλια διανομής και παράγοντες που τα επηρεάζουν.
Δημόσιες Σχέσεις, δραστηριότητες και αποτελέσματα.
Διαφήμιση επιχειρήσεων & προϊόντων – κριτήρια επιλογής των διαφημιστικών μέσων.
Προώθηση των πωλήσεων και τεχνικές αποτελεσματικών πωλήσεων.
Επωνυμία επιχειρήσεων και προϊόντων χειροτεχνίας.
Τιμολόγηση προϊόντων χειροτεχνίας – Τιμολογιακές στρατηγικές και τακτικές, επιλογές
κατάλληλης μεθόδου τιμολόγησης.
Έρευνα μάρκετινγκ επιχειρήσεων (αναγκαιότητα, διαδικασία έρευνας αγοράς,
ερωτηματολόγια). Σχεδιασμός και εφαρμογή στρατηγικών μάρκετινγκ χειροτεχνίας – παραδείγματα – Case
study.
Επικοινωνία.
Σκοπός του μαθήματος είναι να αναπτύξουν οι καταρτιζόμενοι γνώσεις και κριτικά εργαλεία που θα τους βοηθήσουν να αναπτύξουν πρότυπες προσεγγίσεις των τρόπων σκέψης με βάση τους οποίους αναπτύσσεται η καλλιτεχνική δημιουργία και να τους ενσωματώσουν στις πρακτικές τους. Με τη διδασκαλία του μαθήματος αυτού θα μπορούν να συγκρίνουν εικαστικά έργα διαφόρων περιόδων, να έχουν οπτικές αναφορές εικόνων και τεχνικών και να τις ενσωματώσουν στο έργο τους. Με τον τρόπο αυτό το έργο τους θα αποκτήσει αναγνωρισιμότητα και εικαστική πρωτοτυπία.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή του καταρτιζόμενου σε θεμελιώδεις αρχές της Επιστήμης των Υλικών, ώστε να κατανοήσει την ανάγκη για βελτιστοποίηση των ιδιοτήτων των παραδοσιακών αργιλοπυριτικών υλικών και να γνωρίσει τις διάφορες κατηγορίες αναβαθμισμένων κεραμικών υλικών, τις ιδιότητες, τις μεθόδους παραγωγής και τις εφαρμογές τους.
Το μάθημα έχει ως σκοπό μα εκπαιδεύσει τον καταρτιζόμενο στις σύγχρονες εφαρμογές των παραδοσιακών μεθόδων δημιουργίας κεραμικών, με νέα υλικά και τεχνικές. Οι δημιουργικές τεχνικές αναφέρονται τόσο σε ιστορικές μεθόδους παραγωγής κεραμικών αντικειμένων από τον Ευρωπαϊκό χώρο αλλά και από άλλες περιοχές και πολιτισμούς του πλανήτη. Ταυτόχρονα διδάσκει καινοτόμες σύγχρονες μεθόδους δημιουργίας και παραγωγής κεραμικών (όπως την τρισδιάστατη εκτύπωση). Επίσης, το μάθημα εκπαιδεύει τους καταρτιζόμενους στις μεθόδους παραγωγής αντιτύπων των πρωτότυπων κεραμικών έργων, καθώς και το πως θα διατηρήσουν σε υψηλό επίπεδο τα
αντίγραφα, είτε πρόκειται για περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, είτε για μεγάλη παραγωγή και πως θα μπορέσουν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της αγοράς. Δίνεται έμφαση στην κατανόηση σύγχρονων αισθητικών προσεγγίσεων και της εφαρμογής τους στη δημιουργία και παραγωγή
αντικειμένων. Επίσης εισάγει τις έννοιες της αειφόρας δημιουργίας, της ανακυκλωσιμότητας του υλικού και της βιοδιάσπασης, παράλληλα με την επίκαιρη έρευνα επάνω στο αντικείμενο σε οικολογικά και φιλικά στο περιβάλλον κεραμικά υλικά και μεθόδους κατεργασίας τους. Τέλος εξετάζει της χαμηλού ενεργειακού κόστους μεθόδους παραγωγής.
Σκοπός είναι η ανάπτυξη μίας βιωματικής σχέσης με την παράδοση και με την καλλιτεχνική και αισθητική δημιουργία διαχρονικά και η ανάπτυξη δεξιοτήτων στην επιλογή, μορφοποίηση, διαχείριση των πρώτων υλών και των τεχνικών, ώστε να επιτευχθεί το προσδοκώμενο δημιούργημα
συνδυάζοντας αρμονικά την τεχνολογική, την ιστορική και την καλλιτεχνική πληροφορία.
Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι καταρτιζόμενοι βασικές γνώσεις σχεδίου (όπως μέτρημα αναλογιών, τονικότητα) και να αναπτύξουν πρωτοβουλίες δημιουργικής έκφρασης και σχεδιασμού για να μπορέσουν να δημιουργήσουν με αυτόν τον τρόπο αντικείμενα κεραμικής με χαρακτήρα και πρωτοτυπία. Η κατανόηση των βασικών τεχνικών γνώσεων και η ενσωμάτωσή τους στη δημιουργική διαδικασία αποτελούν τον στόχο του μαθήματος.
Σκοπός του μαθήματος είναι να αναπτύξουν οι καταρτιζόμενοι εποπτεία των φυσικών ιδιοτήτων του χρώματος και του τρόπου που προσλαμβάνεται οπτικά. Επίσης το πως θα χρησιμοποιούν το χρώμα στις επιφάνειες ώστε να επιτυγχάνουν τα αποτελέσματα που επιθυμούν και το πώς τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των επιφανειών επηρεάζουν την απόδοση των χρωμάτων. Θα διδάσκεται και ψηφιακή εφαρμογή των παραπάνω.
Ο σκοπός του μαθήματος είναι οι καταρτιζόμενοι να διδαχθούν και να μάθουν για:
• Επιχειρηματικό περιβάλλον, επιχειρηματικότητα και επιχείρηση (τύποι επιχειρήσεων)
• Επιχειρηματική διαδικασία
• Επιχειρηματικό σχέδιο: τι είναι και γιατί το χρειάζομαι
• ανάλυση κοινωνικών αναγκών και τάσεων
• διερεύνηση επιχειρηματικών ευκαιριών: η ανάγκη, το πρόβλημα, η λύση, η δημιουργία αξίας
• μέθοδοι δημιουργικής σκέψης
• ο ρόλος της καινοτομίας στη βιώσιμη ανάπτυξη της επιχείρησης
• ο ρόλος της τεχνολογίας στη βιώσιμη ανάπτυξη της επιχείρησης
• ο ρόλος των πόρων, η συλλογή τους και μέθοδοι μόχλευσης πόρων
• ανάπτυξη επιχειρηματικών ιδεών,
• ανάπτυξη επιχειρηματικών συνεργασιών
• επιχειρηματικά μοντέλα.
• Χρηματοδότηση και οικονομική διαχείριση
Ο σκοπός του μαθήματος είναι ο καταρτιζόμενος να διδαχθεί και να μάθει για:
Το πεδίο της ΔΠΚ. Ιστορική Ανασκόπηση
Το Παρελθόν και η προστασία του
Κατηγορίες Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Εθνικοί και Διεθνείς Φορείς που εμπλέκονται στη διαχείριση πολιτιστικής κληρονομιάς
Ελληνική και Διεθνή Νομοθεσία για τη διαφύλαξη των πολιτιστικών αγαθών
Εισαγωγή σε εργαλεία και ιδέες από το πεδίο της Διοίκησης Επιχειρήσεων, Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας
Αναστήλωση και συντήρηση αρχαιολογικών χώρων
Ζητήματα παρουσίασης και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς
Σκοπός του μαθήματος είναι η γνώση της αρχής και της εξελικτικής πορείας της κεραμικής δημιουργίας από την προϊστορική αρχαιότητα, γνωρίζοντας τις πρώτες ύλες και τη χρήση τους, τους χαρακτηριστικούς τύπους και την εξέλιξή τους, τη χρηστικότητα και τη λειτουργία τους, τις τεχνικές κατασκευής, επιφανειακής μορφοποίησης και διακόσμησης και τη σχέση της κεραμικής δημιουργίας με τις διάφορες κοινωνικές εκφάνσεις.