Το 3ο Θερινό Σχολείο Υδρογόνου απευθύνεται σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, υποψήφιους διδάκτορες, ερευνητές και πτυχιούχους θετικών και τεχνολογικών επιστημών (Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης), καθώς και σε επαγγελματίες του ενεργειακού τομέα, τεχνικό προσωπικό και στελέχη επιχειρήσεων που ενδιαφέρονται να εξειδικευτούν στον τομέα του υδρογόνου, τόσο σε εθνικό όσο και διεθνές επίπεδο.
Το 3ο Θερινό Σχολείο Υδρογόνου στοχεύει στην επανεκπαίδευση και αναβάθμιση δεξιοτήτων φοιτητών και επαγγελματιών σε διεθνές επίπεδο στον τομέα του υδρογόνου. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα αποσκοπεί στην παροχή ολοκληρωμένης κατανόησης των τεχνολογιών υδρογόνου, καλύπτοντας όλη την αλυσίδα αξίας του, από την παραγωγή και αποθήκευση έως τη χρήση και την ασφάλεια. Μέσω του θερινού σχολείου, οι συμμετέχοντες θα εμβαθύνουν στις τεχνολογίες και εφαρμογές του υδρογόνου, θα διευρύνουν τις συνεργατικές τους σχέσεις με επιστήμονες και επαγγελματίες του κλάδου, και θα προωθήσουν καινοτόμες και βιώσιμες λύσεις, επιταχύνοντας την ανάπτυξη της οικονομίας υδρογόνου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θεματικές ενότητες που καλύπτουν την παραγωγή, αποθήκευση, μεταφορά και τελική χρήση του υδρογόνου, καθώς και θέματα ασφαλείας και οικονομικά στοιχεία γύρω από την παραγωγή και αξιοποίησή του.
Το 3ο Θερινό Σχολείο Υδρογόνου αναμένεται να επιτύχει την εμβάθυνση στις γνώσεις και δεξιότητες των συμμετεχόντων στον τομέα του υδρογόνου, προάγοντας την κατανόηση και την ικανότητά τους να αξιοποιούν τις τεχνολογίες υδρογόνου στη σύγχρονη ενεργειακή μετάβαση. Παράλληλα, στοχεύει στην ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ φοιτητών, ερευνητών και επαγγελματιών από διάφορους κλάδους, δημιουργώντας ένα πλαίσιο ανταλλαγής γνώσεων και ιδεών. Μέσω του προγράμματος, αναμένεται να ενισχυθεί η προώθηση καινοτόμων εφαρμογών υδρογόνου, να επιταχυνθεί η υιοθέτηση της πράσινης ενέργειας και να διαμορφωθούν οι βάσεις για μια βιώσιμη και περιβαλλοντικά φιλική ενεργειακή οικονομία.
i. Περιγραφή της Ομάδας- Στόχου (περιγραφή των χαρακτηριστικών της ομάδας – στόχου):
Η ομάδα-στόχος του προγράμματος περιλαμβάνει προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, υποψήφιους διδάκτορες, ερευνητές και πτυχιούχους θετικών και τεχνολογικών επιστημών (Πανεπιστημιακής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) σε διεθνές (international) επίπεδο, επαγγελματίες του ενεργειακού τομέα, στελέχη επιχειρήσεων, καθώς και τεχνικό προσωπικό που ενδιαφέρονται να εξειδικευτούν στον τομέα του υδρογόνου.
ii. Κριτήρια Επιλεξιμότητας:
Tα ελάχιστα κριτήρια επιλεξιμότητας των εκπαιδευόμενων αφορούν την επιτυχή ολοκλήρωση της υποχρεωτικής δευτεροβάθμια εκπαίδευσης, καθώς και η συνάφεια με το αντικείμενο.
iii. Προαπαιτούμενες γνώσεις – προσόντα- εφόδια (πχ πρόσβαση στο διαδίκτυο, γνώσεις Η/Υ):
Αναφορικά με τις απαιτούμενες γνώσεις-προσόντα- εφόδια των εκπαιδευόμενων είναι τα ακόλουθα:
4:Βεβαίωση Παρακολούθησης
Η ενότητα αποσκοπεί στην κατανόηση του ρόλου του υδρογόνου στην ενεργειακή μετάβαση και στην ανάλυση των βασικών τεχνολογικών, περιβαλλοντικών και οικονομικών παραμέτρων που επηρεάζουν την ανάπτυξη της οικονομίας του υδρογόνου, στο πλαίσιο εθνικών και διεθνών στρατηγικών. Η ενότητα επιδιώκει να προσφέρει μια σφαιρική θεώρηση του ρόλου του υδρογόνου στην οικονομία και να θεμελιώσει τη γνώση πάνω στην οποία θα στηριχθούν οι επόμενες, πιο εξειδικευμένες ενότητες. Η θεωρητική προσέγγιση εμπλουτίζεται με εκπαιδευτική επίσκεψη στο Εργαστήριο Εναλλακτικών Καυσίμων και Περιβαλλοντικής Κατάλυσης (LAFEC) του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, προσφέροντας στους συμμετέχοντες άμεση επαφή με την ερευνητική δραστηριότητα και ενισχύοντας τη διαδραστικότητα του εκπαιδευτικού προγράμματος.
Η ενότητα αποσκοπεί στην παρουσίαση των βασικών τεχνολογιών που σχετίζονται με την παραγωγή, αποθήκευση και μεταφορά του υδρογόνου, με στόχο την κατανόηση των τεχνικών απαιτήσεων, των περιβαλλοντικών παραμέτρων και των προκλήσεων που συνδέονται με την ανάπτυξη της σχετικής υποδομής. Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται να πραγματοποιηθεί εκπαιδευτική επίσκεψη (study visit) στις εγκαταστάσεις της εταιρείας ΟΡΙΖΩΝ Α.Τ.Ε.: Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, στο Άγκιστρο Σερρών. Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης θα παρουσιαστεί το Βιωματικό Εργαστήριο (Living Lab), το οποίο περιλαμβάνει ένα εύρος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθώς και τεχνολογίες αποθήκευσης ενέργειας, σε συνεργασία με το ευρωπαϊκό έργο i-STENTORE και με την υποστήριξη του Εθνικού Κέντρου Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).
Ο σκοπός της ενότητας είναι να εισαγάγει τους συμμετέχοντες στις τεχνολογίες ηλεκτρόλυσης και των κυψελών καυσίμου. Η ενότητα στοχεύει στην κατανόηση των θεμελιωδών αρχών, των τύπων τεχνολογιών, των τεχνικών πλεονεκτημάτων και περιορισμών, καθώς και των προοπτικών εφαρμογής σε διάφορα συστήματα. Πιο συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν θέματα αποδοτικότητας, τεχνικών απαιτήσεων, βιομηχανικών εφαρμογών και προοπτικών εξέλιξης. Η ενότητα στοχεύει στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης και της τεχνικής αντίληψης γύρω από τις σύγχρονες προκλήσεις και τις τεχνολογικές καινοτομίες του κλάδου.
Η ενότητα επικεντρώνεται στην παρουσίαση των σύγχρονων εφαρμογών του υδρογόνου σε κρίσιμους τομείς της οικονομίας, όπως οι μεταφορές και η βιομηχανία, αναδεικνύοντας τον ρόλο του ως καταλύτη καινοτομίας και πράσινης μετάβασης. Παράλληλα, εξετάζονται οι στρατηγικές που διαμορφώνουν την ανάπτυξη του τομέα του υδρογόνου σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο της ενότητας, προβλέπεται και η επίδειξη υδρογονοκίνητου οχήματος, προσφέροντας μια βιωματική εμπειρία εφαρμογής της τεχνολογίας και ενισχύοντας τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη.
Η ενότητα περιλαμβάνει τη διοργάνωση του Hydrogen Challenge, ενός διαδραστικού εργαστηρίου που στοχεύει στην ενεργή συμμετοχή φοιτητών, ερευνητών και επαγγελματιών μέσα από την πρακτική αντιμετώπιση προκλήσεων που προέρχονται από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα υδρογόνου. Μέσα από συνεργατικές μεθόδους εργασίας και ανταλλαγή ιδεών, οι συμμετέχοντες καλούνται να εφαρμόσουν τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει, να προτείνουν λύσεις και να συνδεθούν ουσιαστικά με τον κόσμο της έρευνας και της βιομηχανίας.